Skal styre og eiere bry seg om lean?

08.07.2020

Er Lean noe som styret skal ha en formening om? Hva er isåfall styrets rolle?

Av Jostein Moe, Partner i JOIN Consulting AS

Styret i selskaper som er i en bratt utviklingskurve eller som trenger omstilling må ta aktivt stilling til hvordan driften organiseres, og støtte ledelsen i implementeringen.

Utfordringen er at det meste av styrets oppmerksomhet ofte rettes mot tre områder (ref grønne piler i figuren over):

  • Målene(1) og de resultatene(2) som er oppnådd på kort sikt. I videste forstand kan det være både på HMS, økonomi, kundetilfredshet etc.
  • Det andre er strategien og de store linjene fremover (3)

Hvilke er din bedrifts kritiske prosesser, og hvordan følger styre og ledelse opp disse? Leser dere historien i resultatrapportet, eller er dere foran?  

Scenario 1, vi har et skjult problem:

Så lenge bedriften går bra, så vil ikke modellen beskrevet over være et åpenbart problem. Strategien og målene legges, og disse blir nådd som forventet: Noen ganger litt bedre, og andre ganger litt dårligere. Det skjulte problemet her er: Hvordan kan styret vite at det ikke kunne gått enda bedre, og hvordan støtte ledelsen i å levere enda bedre resultater? Holder vi egentlig konkurrentene på avstand?

Scenario 2, vi har et åpenbart problem:

Hva hvis bedriften begynner å slite, og man får et åpenbart problem: Målene nås ikke, resultatet uteblir. Hva da? Et av styrets klareste mandat er å ansette og avsette daglig leder. Men hva skal styret foreta seg utover dette, og er nå et lederskifte det som trengs Strategien er klar og god, og årets mål burde være oppnåelige.

Det handler i begge scenarioene om å sette seg i stand til å være proaktiv, ved å identifisere kritiske prosesser og sikre at disse er under kontroll, bl.a. gjennom å finne ledende indikatorer (leading indicators) 

Det er både i forhold til det skjulte og det åpenbare problemet at Lean kommer inn. Ikke som et svar, men som en ledelsesfilosofi som styret og ledelsen kan samles om, og bruke til å forstå hvor bedriften egentlig er og å sette retning.

Et styret som vil ta en rolle i å støtte ledelsen i å nå felles mål, bør også kunne gi råd til hvordan organisasjonen skal jobbe for at målene nås. Styret og ledelsen må ha en formening om hva Styrets rolle er i å få organisasjonen til å «jobbe riktig». 

Her er noen grunnleggende spørsmål:

  1. Hvordan skal styre og ledelse danne seg en formening sammen med organisasjonen om «Hvordan skal det se ut når vi jobber riktig»? Hva skal vi se etter?
  2. Hvordan støtte og motivere ledelsen til å involvere hele organisasjonen i arbeidet? Strategi, sette mål og skape resultater er ikke noe noen få involverte sysler med, her trengs hele organisasjonen. Hva skal styret kreve av ledelsen, og hvordan ser det ut når hele organisasjonen er engasjert?
  3. Hvordan bidrar styret til at ledelsen utvikler seg selv? Følger man opp hvordan lederskap blir utøvd, eller er Styret kun opptatt av resultatene?
  4. Styret bør også ut av styrerommet og bruke tid ute i organisasjonen. MEN, hva styre gjør der ute kan ikke være tilfeldig: Hva skal vi se etter, hva skal vi kreve og hvordan skal vi opptre? Hvor foregår de kritiske prosessene, det er vel de vi må se på?

Kimen til svar på disse spørsmålene ligger i de grunnleggende lean-prinsippene. Dere er herved utfordret til å gå å lete.




*Styrets rolle og ansvar er i utgangspunktet beskrevet i Aksjeloven. Hvordan dette utøves i detalj er opp til styret og eiere i det enkelt selskapet.

Dette innlegget ble opprinnelig publisert på C2Us nettsider